Thursday, May 15, 2014

Resepi Kek Pisang- Guna Minyak


 
Taraaa.... jadi kek pisang pulak...
cuti wesak ....tak kemana...so teringin nak makan kek pisang
kan mood membaking sudah mari...
 
ok siap masak tghari..
biasa ar..menu wajib feberet somi
bihun sup berempah tu
 
abis tu ...terus masak kek kita pulak
tengah-tengah bulan
butter tak yah
since weekend aritu..buat kek pelangi minyak kan
dia kemaruk main kek-kek yang tak yah bermentega ni plak
experiment
tgk tepung gandum ada..soda bikarbonat ada
baking powder pun masih ada
semua ada
takyah nak jadi kos
cuma beli pisang ja..kira jadik la kek kita
 
 
 
 

maka...godek punya godek gambar lama
teringat kek pisang adik buat dulu...bapak lawo
tapi masa tu ...tak leh la nak share resepi 
sebab saya yg buat kan..
kang org kata menipu pulak
kalu korang nak tgk kek pisang adik buat
si mudak montel
 
lawo kan kek pisang dia
 

 
bley la singgah membaca...  entri dulu
this time aku guna perisa pisang
kalu buh dlm Tupperware
ait! kang org siap kata..amboi siap mention jenama lagi
bukan ni...alienware ka..apple lady ka... tippuware
semua aku panggil Tupperware..
hihihi..jangan marah ar...tidak ada isu menunjuk di sini ya!!
 
ok back to our story...
bau dia serious mcm kek pisang yang jual 4 ringgit satu plastic tu
Wangi ja..nanti korang gi cari perasa pisang tu tau
ala botol dia sama mcm esen vanilla jugak
liquid.. jugak ...aku beli jenama apa ntah
baiduri kut.. RM 1.90
murah kan!!
 
sampai pagi tadi
aku menjamu ..geng car pool aku
mati-mati dorg x mo percaya aku bakar kek..
sampai ati...aku ni tak reti nak bakar biskut jer..
lemah tenaga batin kat situ jer
 
kalu kek tu ..insyallah jadi lah
paling tak pun..dia jadi bengkang (bingka)
 
kira rezeki ramai jugak la
kek ni aku bagi merasa 
 
 pada yang nak cuba!!
 
Bahan – bahan
  • 2 cawan tepung gandum 
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 cawan gula
  • 3 biji pisang masak (dilenyekkan)
  • ½  cawan minyak masak
  • 2 biji telur
  • esen vanilla/ perisa pisang

cara caranya : 

  1. ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder dan kemudian ketepikan. sementara tu, griskan dulu loyang kek dengan sedikit mentega/ marjerin. dan panaskan oven 180 darjah celcius.
  2. seterusnya, putar telur + gula sehingga kembang. 
  3. pastu masukkan esen vanilla dan pisang, putar hingga sebati, dan masukkan tepung gandum + soda bikarbonat + baking powder yang telah diayak tadi
  4. akhir sekali, barulah masukkan minyak dan pukul hingga sebati...
  5. tuang ke dalam loyang yang telah digriss td, dan bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 40 minit ataupun 1 jam.
  6. setelah masak, keluarkan dari oven dan sejukkan....
 
 
 Loyang kek baru... petak pulak... yang dulu
bentuk bulat ... mak aku dah buat letak ubat nyamuk kat kg
aiyooo...mak ni kan
sabo jer la
 
sekali balik kg..
ai mak..ini bukan Loyang yang akak bawak pudding caramel kat mak tu ker?
sekali dia gelak2 jer..
 
memang nak kena ciom mak aku tau
ada ka Loyang ajaib aku di buat tempat sambut abu nyamuk dia
 
 
so ini gambar bawah kek ni
gobu
 
ujung minggu ni... ingat nak try buat
kek caramel pelangi
 
 
cantik kan... pinjam ya gambar
 
kredit to husna milah
 
kat link nama kat atas ni... ada jugak resepi... korang gi la usher
 
suka betul dia main warna-warna ni
 
 

No comments:

Post a Comment

WhAt dO u tHiNk?