Monday, June 18, 2012

Suppliment ketika Preggy!!

 Assalamualaikum...korank!!! mata sudah manyak ngantuk when it to tengahari...biasa la..orang kata orang yang tengah pregnant ni..selain makan ... suka sgt titon...itu kata org melayu lah..tapi omputeh..itu bagus ..sebab bagus untuk kesihatan..sebab banyakkan berehat..

.tapi one thing aku perasan..kalu hari tu aku byk rehat..baring2...malam2 mesti x sakit2 badan..yer lah..kenderaan berat ..suh bawak laju2 mcm kancil ..x dapat lah kan!!

Ok today aku nak kongsi.. suppliment tambahan selain obimin aku ambil sepanjang kehamilan kedua aku...

Masa Pregnant pertama : yerlah..semangat kan!! confirm-confirm jer pregnant 4 minggu aku dah ada buku merah..sebab sebelum mengandung ashraf aku ..pernah gugur..minggu ke 11.. dengan x ada buku.. so kena la bebelan nurse2 ...

 so as a lesson ..awal2 aku dah buat..maka seawal 4 minggu.. aku dah makan ubat 3 serangkai KKM tu..asid folic, zink...ngan iron kan.....dengan yang bau busuk tu.. baru bukak packaging aku dah muntah munggik... abis handbeg bau ubat...tapi still bacaan (HB) bawah 10.. merah jer buku aku dari awal sampai ke sudah!! kadang2 tu bacaan dpt sampai 6 pun ada...hihihi..nama sampai naik la kat papan..ibu mengandung berisiko di klinik yang aku check up tu...

last2 aku tukar ngan obimin... sebab x tahan kan bau-bauan --ubat 3 serangkai KKM tu.. still..problem x solve gak...sampai ke bersalin.. apa yang doktor risaukan ... bila bacaan  hb kita tu rendah... takut kita tumpah darah or pitam masa bersalin.. ini boleh bawa kepada kematian jugak...

kali ni...aku memang x makan sebijik pun buat KKM tu.. aku cuma makan obimin sekali sekala.. n makan OBICAL ni... bacaan memang cantik ..x pernah kurang dari Bacaan HB 11...lagi satu yang bagus dgn obical ni.. sepanjang mengandung .. aku cuma pernah kena kejang kaki tu sekali jer... doktor ckp ini mcm combination between obimin dengan supliment calcium...


kalu time ashraf tu.. bley kata ..seminggu tu ..paling x kurang la mesti 2 kali seminggu ..bila mlm tu kejang kaki..esoknya ..mesti jln terdengkut-dengkut... kesian tau... dah la kerja kat kl... kena jalan kaki nak ke PUDURAYA... sian sian... aktif tu memang la aktif masa mengandung ashraf tu....tgk la produk yg kluar... aktif nya ... !! yaaa ampun!!...

pada yang pregnant... boleh la cuba obical ni... lagipun..masa mengandung ni..selain minum susu...kena gak ambil suppliment mcm2....kalu x ..cepat la reput gigi.. tulang tu cepat la reput tulang....masa last check up aritu pun..doktor ckp tulang belakang baby ..sangat cantik... elok jer putih nya.. aku tanya apa maksudnya

dia kata baby ni..cukup calcium nya.. dia ambil dari aku...kalu aku x amik suppliment utk kalsium ..maka dengan senang la momy jadi tua sebelum usianya...

pada yang bermasalah dengan nak naik hb tu.. dah makan kerang ngan hati....dah usaha itu ini..mungking korang cuba la cari kat farmasi... aku x tau berapa harga sekotak ... sebab aku dpt kat klinik panel... dlm satu kotak ada 3 papan... kira 30 biji.. keputusan dia sgt berbaloi...

2 comments:

  1. Kalau dah amek obical x perlu ambil asid folic lg ya

    ReplyDelete
  2. Kalau dah amek obical x perlu ambil asid folic lg ya

    ReplyDelete

WhAt dO u tHiNk?