Tuesday, April 17, 2012

Bread Butter Puding

 Ini weekend Project last week... dah malam2 baru buat.. siang tu mcm letih jer...so program siang ..bgn makan pagi kat luar..gi pasar ikan... masak tghari...pastu titon dan titon dan titon sampai nak masuk asar..hahaha... bagus tul booking zohor di akhir waktu...

ini gambar bread butter puding dah siap di bakar...tak tau ..kenapa la ada skit gula castor tu x mo jadi mcm caramel.. still nampak putih2..hihih..toping dia aku tak buh kismis..x syok la... aku buh chop almond...
 so memalam x leh nak tido dah... so siap la sebijik bread butter puding....ini bread butter pudding versi... resepinya..chef de pastri yg ajar..eh betul ke jawatan tu..lupa2..hihih... senang jer... dulu kawan aku dtg hotel tu..kata that the best bread butter puding dia pernah makan... actually husband aku request yg rotinya mcm hancur tu...

pada aku ni... lagi sedap ..x la memek sgt..kalu yg hancur semua tu dah macam bengkang roti la plak aku tgk...yang ni sebelum di bakar....setengah orang suka buang kerak kat tepi tu..tapi pada aku..kalu ada kerak tu lagi best..nanti jadi mcm crispy edge gitew..so jgn membazir...fully utilized everything yer..

this is the final result...sedap la bagi aku yg kureng pandai bakar membakar ni..cuma aritu..x berkesempatan nak buat dia punya sos custardnya... sebab susu x cukup..aku igt susu dlm peti ais tu elok lagi...sekali dah rosak...hihihih... so mkn macam ni jerlah....ini pun dah cukup rasa..lemak..manis..masin nyer...

byk abg ashraf makan...suku bahagian dia punya sorang jer... next time bley buat lagi...syok kan ..ada anak bley tolong perabis benda kita masak..itu baru 2 tahun...kalu lagi besar lagi best mummy memasak....

Untuk rujukan sesiapa yg berminat nak buat..resepi ni..di ambil dari Mesra.net... tapi ada versi di olah cik Puan Jelita Na Anzalna

Bread And Butter Pudding




Bahan-Bahan:

1 loaf of white toast

6 number of eggs

200 gm castor sugar

1 litre of full cream milk

a bit of vanilla essence

50 gm cube butter

15 gm raisin

chop almond for decoration

Cara:

1. sapu setiap keping roti dengan mentega..then susun atas baking tray...susun separuh ..kemudian tabur gula sedikit..kemudian sambung susun baki roti dan tabur almond dan gula dia atas susunan roti

2. pukul telur dan gula kemudia tambah susu dan satu sudu kecil vanilla essence

3. letakkan lebihan potongan mentega... berselerakan...

4. tuang campuran bahan-bahan telur tadi dia atas roti..pastikan semua roti menyerap campuran tadi

5. bakar pada suhu 160'c selama 45-60 minit

Tambahan:

Vanilla custard sauce

250ml  Susu Segar
1  sudu besar tepung custard
1 sudu kecil vanilla essence
4 sudu besar gula -ini boleh ikut sukatan masing2 kalau nak manis lagi

Cara-cara

1. pukul kesemua bahan-bahan diatas
2. kemudia panas kan diatas api sehingga menjadi sedikit pekat

Hidangkan panas-panas..memang layanzzzz

No comments:

Post a Comment

WhAt dO u tHiNk?