Wednesday, May 4, 2011

Pernah X dgr pasal Donut Kentang



selalunya yang bulat2 jadi rebutan kami laki binik..hihi.. sebab kecil ranggup.. kalu kita guna acu mesti dapat yg bulat2 kat tgh nihhh..


donut ni memang sengaja aku tak buh gula ..sebab nanti bley la jadi sejuk beku..petang2 sementara aku blum balik dari kerja ..boleh daddy goreng kasi ashraf makan.. hihihi.. baik tak ...baik tak mummy..



projek donut ni aku buat ari jumaat aritu..within 2 jam dah siap..bley makan

actually resepi ni kali ke 2 aku buat.. ada kakak kat ofis ni..suka sangat donut resipi ni.. dah try buat..ia bukan la favorite aku.. aku suka yg versi guna buttercup n susu carnation tu.. modal dia sikit besar la..tapi gred bwh sikit dari dunkin la bagi aku.. lembut n gebu jer


mai2 check ini resepi..murah n mudah.. jimaattttt
1/2 kilo tepung gandum
2 camca besar gula halus
1 bungkus yis kering (aku guna mauripan)
1 camca besar susu tepung
2 camca besar susu pekat manis
4 camca besar marjerin
1 biji telur
2 biji kentang dipotong dadu n direbus
2 sudu minyak masak
secubit garam
1/4 cawan air sejuk

Cara-cara

1.Campurkan air sejuk,telur, susu pekat, yis, gula halus, susu tepung, marjerin ,garam dan kentang yang di dadu dan direbus dalam blender (toskan la dulu ek)... kisar hingga cecair

2.Masukkan campuran yg di kisar tadi ke dalam campuran tepung.Uli hingga sebati .

3.Uli dalam 20 minit (doh memang melekit ,tak perlu tambah tepung).Rehatkan doh 1/2 jam.

4.Bila doh dah naik sekali ganda,(utk memastikan ia sudah bersedia utk di uli..doh akan menjadi ringan)

bulat-bulatkan dan buat bentuk donat.Rehatkan lagi 1/2 jam.

5.Goreng dengan api sederhana hingga masak.Toskan minyaknya,gaul dengan gula halus n ngappp while it still hot

modal utk membuat..bley guna apa yang tersedia ada kat rumah jer kan..tak yah nak kuar duit2 lagi..kakak aku kalu buat donut..haram dia buh marjerin..pakai minyak semata2..sedap jer...

yg penting tu buat jer... dah masak ..bila kebulur kayu pun bley abiss weii

4 comments:

  1. sodappp nyer... ko ajar aritu aku buat sekali je hhuhuhu

    ReplyDelete
  2. ini versi lain la yatt... ini guna kentang... tapi aku lebeih prefer yg resepi aku ajar ko tu ...

    ReplyDelete
  3. tak pnh makan lagi donut bubuh kentang.ratu dr bulan lepas nk try buat donat.tp sik ujan je.tu tertangguh.bila dah musim panas ni...dah malas pulak...

    ReplyDelete
  4. ratu: cuba try buat ni...mesti putera 2 ratu suka....makan panas2 dlm musim ujan2 nih..mmmm sedop..kena plak ngan hot chocolate...phewitttt

    ReplyDelete

WhAt dO u tHiNk?