Wednesday, April 20, 2011

Roti Jala Cuti2 Perak



Semalam tak ada n3... hihihi..sori yer kalian... saya tak bekerja.. maklum la semalam Hari Keputeraan Sultan Perak.. so aku pun amik la cuti sehari.. dah laki teman kerja kat perak.. tempat nursery ashraf pun tutup... riso n kesian plak ..tinggal kan laki aku jaga baby sorang2..takut bila balik kerja kang..muka sudah itam..sebab teruk jaga ashraf sorang2..lagipun aku dah memang anak jati bandar diraja Kuala Kangsar wajib dan harus amik cuti.. dah biasa...

aku ingat lagi.. dulu tiap kali hari keputeraan ni..memang aku suka sangat ..sebab sekolah cuti... n what so special about this event ialah... ada bunyi semboyan/meriam pada pagi2 dlm jam 7 gitu kat depan istana Diraja Kuala kangsar ni.. tgk la... kalu tak silap aku.. bunyi tu mengikut bilangan umur raja kut.. eh tak sure lah.. tapi memang byk kali .. setahun sekali dengar bunyi meriam diraja berdentum..

rumah/kampong kami ..betul2 seberang sungai mengadap istana... tapi sah2 la tak kena bom.. dia tembak ke udara..tak macam kat syria tuhhh..hihihi.. pagi lagi mesti bapak aku dah kejut kami ..tgk dari seberang sungai.. dlm kabus2 gitu.. sampai je tepi sungai rupanya .. mcm satu kg dah turun..hihihi..tgk meriam tak tara mana sgt pun..tp jumpa kwn pagi2 gelap2 tu yg bestnyer..main lari2..

itulah al-kesahnyer ..bila tiba hari keputeraan.. lepas tu kami akan tunggu plak hari raja mencemar duli.. kira ada pesta air la kat pekan kuala kangsar tu.. mcm2 aktiviti la ada.. main jet ski la.. lumba perahu antara sekolah clifford n MCKK.. panjat batang pinang la.. konsert artis la..bunga api la...perahu perhiasan lah...ada jamuan rakyat la.. baikkan raja kami...ishhh..byk lah..tak terkira la.. benda ni memang ada tiap2 tahun..masa tu la.. mcm semut jer.. org datang .. dari ipoh la..taiping la..selama la..lumut la..ishhh dari seluruh perak ler org dtg..siang sampai ke malam aktivitinyer.. kami org kuala di seberang pekan tu..memang tak kuasa la nk kepekan .. bukan bley nampak apa2 pun ..org dah beribu..parking penuh..nak naik bot ..pun penoh sampai berdiri2...baik tgk dari seberang sini jer...

hihihi... sudah2..byk no dah ni... saja nak kongsi experience ..jadi anak jati negeri silver ni... korang ader? hahah..bangga nyer aku jadi org kuale

Bahan-Bahan:
1 cawan tepung gandum
1 biji telor ayam
1 sudu marjerin
Sedikit garam
Serbuk kunyit utk warna
air korang agak2 lah

Cara:
Masuk dlm blander tepung bersama /garam/serbuk kunyit/mentega/air dan telur.

Panaskan kuali dan sapukan sedikit minyak kemudian layangkan tepung yang telah cair menggunakan acuan roti jala.

Kemudian setelah selesai angkat lipatkan segi tiga

bancuhan ini utk dapat dlm 15 ke 20 keping gitu...
senang kan..semua korang blend kan ajer...




ini special part..hehehe..tersalah buat kari.. dah kita tumis buh halba campur bagai..husband tanya .. eh bukan ke org makan roti jala ngan kari ayam or daging ke? huh.. aku ni pun mcm tercengang... betul gak.. dah selalu kat umah ni..asal kari jer mesti udang or ikan jer..so dah terbiasa... laki aku big fan of sea food so selalunyer ayam tu kami buh dlm goreng2 jer.. heheh.. tapi bley jer belasah!! kalu kat umah mak aku..kari ikan pun kami bedal buat cicah ngan cucur.. korang ada try?

4 comments:

  1. rajinnye...roti jala...buat lambat kan tang makan kejap je licin :)

    ReplyDelete
  2. hihi..ratu!! itu betul ssgt.. tu yg malas nak buat tu.. renyah ..kena buat satu2... nak kasi abis ..sekelip mata jer...

    tapi kali ... buah hati saya yang menjala.. i buat kari jer..kemaskan kerja dia..cantik jer.. 1 bintang utk syg...kalu dia nak tu.. menjala pun sanggup.. dh lama requestnyer nih

    ReplyDelete
  3. suker menjala, suker lipat dan suker makan... *__*

    ReplyDelete
  4. NM02: bagus la semua suker.. mesti menjadi kesayangan org tersayang ... cuba wat n buh kat n3 NM02 plak ..nanti saya singgah tgk

    ReplyDelete

WhAt dO u tHiNk?