Friday, April 15, 2011

Popia 9.00 mlm



kah kah kah ..ada byk versi gambar nya... popia dlm gambar ni..dah byk hari buat nyer.. start dari hari isnin sampai ke malam tadi pun..mkn popia jer..sampai dah 3 kali buat inti..lain2 flovoured nyer...hihi..yang 1st tu buh crab stick n ayam... yg ke dua tu.. ayam jer.. yang ke tiga..aku buh daging burger n kentang...memang layan giler..adakala tu ..buat inti lebih..so simpan dlm peti ais.. nk guna baru gulung....but still yg sedap kena buh sengkuang n taugeh...yg aku buh ni cuma buh taugeh , kobis, bawang, cili merah

mula2 aku ..gulong2 byk2..pastu aku susun dlm tupperware n pastu simpan dlm peti ais..kononnyer nak buat frozen lah... sekali melekat ..

bila lagi aku nk goreng petang2..hancorla kulit nyer...rupa2nya ..walaupun kulit popia tu..mcm dah rupa medium cook..still aku kena goreng sikit.. hehehe..then baru bley simpan.. tak pa2 .. belajar dari kesilapan..kalu aku tak buat aku tak tau kan2



nak gulong tu ..korang gulong sama mcm gulong kuih ketayap.. eh korang tau ke ?heheh..ala kuih yg warna hijau..bergulong yg intinya kelapa tu..tak tau korang google lah..hihi... kalau la popia herot benyot tu tak pa.. lama2 praktis ..ok la ..kalu nk lawo.. kita jadi taukeh popia ..nama lagi homemade kan!! mesti la mcm ala2 burok2 skit



hahah..kantoi2.. atas table top kitchen kabinet aku .. ada nasi..hihihi..ahhh lantak la..malas aku nak aku edit2 dah lah..aku ni ..bila nak edit2 gambar kat picnik ke hapa ke memang malas..tak bagus kan..aku memang amik terus kamera aku terus...

Bahan-bahan ( 14 ketul )
14 keping kulit popia (aku guna jenama KG pastri)
1 cawan sayur campur
1 cawan isi ayam
1/2 bawang besar dipotong dadu
1/2 kiub ayam
minyak untuk menumis dan menggoreng
sedikit air
1/2 sudu kecil serbuk lada sulah


Cara-cara
1.Hiris isi ayam nipis-nipis
2.Panaskan minyak dan tumis bawang sehingga naik bau
3.Masukkan isi ayam dan goreng sehingga masak
4.Masukkan sedikit air
5.Kemudian masukkan kiub ayam
6.Masukkan serbuk lada sulah
7.Masukkan sayur campur
8.Goreng lagi dalam 2-3 minit atau sehingga air kering
9.Ambik sekeping kulit popia. Letakkan inti yang dah siap tadi. Kemudian bungkus. Letakkan sedikit air di hujung sebagai gam. Buat sampai habis 10.Kemudian goreng dalam minyak penuh sehingga kekuningan

resepi di olah dari My resepi.my

inti pada popia ni..bley tukar2 ikut kreativiti sendiri.. memang gerenti jadi sebab kulit popia tu memang dah sedap...

1 comment:

  1. peberet ni popia...sedap kan walau inti apa pun.layan.tp pemalas nk buat.kalau ade depan mata mmg tak lepas punye.lg kalau sambal cicah dia sedap.uishh...terliur sudah ni...

    ReplyDelete

WhAt dO u tHiNk?