Wednesday, April 20, 2011

Ayam Goreng Berempah



Ini resepi yang selalu aku guna utk masak ayam goreng berempah..masuk kali ni.. aku dah buat ni dlm 4 kali dah kut.. hihihi..memang dah jadi peberet dah kat umah..tak ada la goreng kunyit n garam jer lagi..kita variasi2 kan lah...

1 ayam (dada atau sayap)
1 inch lengkuas
¾ inch halia
1 biji bawang besar
8 biji bawang merah
5 biji bawang putih
1 inch kunyit hidup (jika ada.blh diganti dgn serbuk kunyit)

3 batang serai
2 sudu tepung gandum
1 biji telur ayam
½ sudu serbuk cili (lebihkan jika suka pedas)
garam secukup rasa

Cara:
1. semua bahan2 termasuk telur dan tepung dikisar halus.
2.semasa mengisar, hanya sedikit air digunakan supaya bahan kisar menjadi pekat dan mudah lekat pada ayam.
3. bahan2 tadi diperap dgn ayam selama kira2 1 jam.
4. ayam digoreng dlm minyak yg banyak (deep fry)




aku makan ayam goreng ni..ngan nasi beriani di taja oleh adik ipar dan jugak bakal biras aku datang masa hari ahad baru2 aritu...dia bwk ngan lauk kurma ayam.. so ada nasi balance yg sangat byk aku buh la dlm periuk nasi..keep warm.. so ni la menu kami makan hari isnin aritu...



kalu ingat aku masak sendiri la beriani n acar timun dia ni..tak dapek la laei..nasi berperisa mcm ni..memang kegemaran aku la.. nasi daging, nasi tomato, nasi minyak..hish semua aku akan try buek...kakak aku semua terer2 ..tu yg rasa tercabar tu..dah kami adik beradik sampai straight 6 pompuan.. kebolehan masak-memasak la jadi benda yg dicemburui..tak pun bab cantik2 ni.. kalu anak lelaki ramai plak.. compare2 kereta la..rumah la.. hihih..

yg aku bley masak setakat ni..cuma nasi ayam jer.. kawan aku sarah dah try.. sedap sarah!! dah dia sorang jer dekat ngan umah aku...itupun susah nak datang dah ..sbb sibuk ngan urusan masing2...

nanti ujung bulan ni..kalu aku balik ke bandar diraja bley la aku masa beriani... kat sana ramai..berbaloi utk mencuba masakan yg banyak2 mcm ni..setakat kami berdua..buek ponat den jo...

3 comments:

  1. cuba la try... bila weekend2..mesti ur MIL impress !! sedap ni wanginya satu rumah seh

    ReplyDelete
  2. rupanya ratu lom follow ek...patutla senyap je...sorry ek...terlepas pandang.dah follow dah...bnyk ketinggalan cerita ni.kena marathon ni.

    ReplyDelete

WhAt dO u tHiNk?