Friday, March 25, 2011

Masakan rumah Vs Masakan Luar

wahhh tajuk.. mencabar ni.. kalu apa yang akan aku perkatakan mungkin ada yang setuju n tidak kan..biasalah... tak dapat saya nak pertikaikan disini.. kan tak bley memuaskan hati semua org.

Dulu pada tahun pertama perkahwinan ni..memang aku jarang2 sgt masak..sebab? yer lah kan aku first time travel hari2..balik kerja jer..terus terjah kedai makan 2 + 1 kat ketoyong tu..yes.. makanan dia memang superb... especially tomyam..memang kau kau nyer... kak zel tau la kut..kedai ni..nama yang bley jadi mcm tu sebab abg tu kawin 2..

bila dah masuk tahun ke 2 perkahwinan... aku pregnant lak.. dah tak leh blah plak makanan kat luar.. sardin ke ikan goreng ker.. sayur goreng ker.. kari tak ada santan ker.. kurma tak bersantan ker..semua settle..

bertuahnyer aku dapat en. sayang ni.. memang betul2 tak kisah..hari nii..bihun goreng ..esok kuew tiaw goreng.. lusa.. entahlah.. dah la tu sanggup lak tolong aku kat dapur.. walaupun.. tolong goreng ikan or potong2 sayur..meneman aku bersembang pun dah hilang beban memasak...

sekarang memikirkan.. virus adonovirus eh betul ke eja ! ala virus kencing tikus...jadi takut kan..semua tu berkait rapat ngan kebersihan..mati weii jawabnyer!!!.. tak da ckp byk dah...kadang2 bukan salah kita..pun kita jadi sakit.. org restoran yang kotor..kita yg padam.. kadang2 diorang letak barang makanan tu atas lantai.. mana tau..semalam tikus buat larian marathon ke dlm kedai..hisshhh.. kalu nak makan kat luar tu tak pa..cari kedai yang dpt gred B or A utk kebersihan..insyaalah ok

nak nak pulak..baru2 kami makan2 jumpa plak kedai ada gantung minyak dlm botol...apakah makna? takut kan! aku tgk crita si eja tu blakon...sempena maal hijrah kut aritu...yg kedai laki dia guna pelaris..abis semua org makan .. ustaz tu nampak ulat menguit2 kat makanan.. entah2 kan kedai2 yang selalu kita teringat2 masakan dia tu pakai benda2 mcm..

bukan 1 kedai kami jumpa yang lain plak..hishhhh... tu yg bertambah malas tu nak mkn kat kedai..entah la ..tuhan tu bagi kami nampak plak benda2.. alhamdulillah..tuhan lindungi kami.. kadang2 kena tgk2 gak.. kadang2 diorg buh kat kaunter bayr..kat tempat buat air.. korang tgk2 la...kalu buh kat tempat tinggi bley la nampak ..tempat lain entah lah......

kami sekarang dlm nak menuju ke arah 100% makan kat rumah..wahhh.. mcm bley jer.. adala 20% ke 30 % makan kat kedai...yer lah..masak sendiri pun lama2 jemu jugak kami.. yang pasti dan telah terbukti... J.I.M.A.T

jgn plak kata kat perak jer ada masalah ni..sebab crita hantu kak limah balik rumah dibuat di sini..benda ni..kat mana2 pun ada yer!!! alamak karangan dah jadi la weiii...ampunnnn.... lariikkkkkkkkk

2 comments:

  1. betulll mmg jimat kalau masak n makan kat umah ni.cume kdg2 bila tak larat kudrat cm ari keje...mmg ratu tak ble nk masak.penat kan sme kite nk urus.keje..anak2...lepak..cik kitol pun takde.tggl ratu n anak2 je.mmg mkn kedai.sabtu ahad je masak kat umah sbb tak keje kan.

    ReplyDelete
  2. tak kisah makan kat luar tu.. kekadang saya pun tukar angin n ada masa balik terlambat ker...bila dah lapar sangat tu..kami berdua taram mkn kat luar gak..hihihi

    ReplyDelete

WhAt dO u tHiNk?