Tuesday, March 22, 2011

Beranak Induce ooo Induce

hahaha.. eh aper kehe nyer tetiba bwk tajuk induce induce nih? bukan ke budak ni.. baru jer aku tgk kecut badan nyer.. dah berapa bulan beranak pun tak kecut2 lagi..tgk si polan tu..baru masuk kerja dah kurus kering dah..hisshhhh... lain org lain metabolisme nyer... teman ni.... labu air... byk air...so susah nak keringgg... nama lagi budak lahir kat labu sayong tu....sah2 simpan air byk..hehehe

bukan apa arini maka dengan rasmi cukup la aku mengingati tarikh ngeri.... beranak paksa or lebih dikenali induce ni...22/3/2010.. wah tarikh yang memang aku tak leh la nak ingat.. org kata nak beranak tu tak la nak pikir panjang2.. just get ready .. n let time tell how it goes.. org lain bley buat ... kenapa aku tak leh buat...dah aku amik cuti 2 minggu awl..yerlah..tak larat aku nak kejar bas express kul 5 ari2 kat pudu tu.. dah la kuar ofis kul 4.30..naik lrt lagi..nak jalan lagi... so dr. kat klinik panel kat kl ni bg cuti awl.. rehat dah cukup.. tido jer koje nyer... almaklumla..org mengandung ni... dpt tido mcm dpt emas tau!!

cehhhh!!!! dengan ready meadynyer.. pergi la hospital... sebab di arahkan doktor.. yerrrr.. sebab saya ada kencing manis... due date aku 21/3/2010... tapi sebab tarikh jatuh ari ahad.. aku leh masuk lewat...kata nurse tu.. bley masuk lambat ..yerlah kekadang ada famili nak duk sekali..kan weekend...

dah doktor bising2.. mcmana ley kencing manis la.. tak jaga makan lah.. dia bukan tak tau.. org mengandung ni .. mana ley nak sekat2 makannyer.. dah bb nak!!hehehe kata kau!!! tambahan plak aku ni .. manis org nyer... mesti la mengandung ada kencing manis... bley?
lagipun.. bley dikatakan 3 3kakak aku tu pun ada kencing manis gak... keturunan beb..org manis

mlm pertama ku di hospital.. rasanyer mana2 org pun sama kut.. mesti tak ley tido .. walaupun selesa.. ada air cond.. kan org pregnant selalu hangat.. dlm bilik aku tu ada 4 org jer...eh lupa ckp .. aku bersalin kat hospital slim river. tak ada mak pak or sedara mara pun tgk aku.. aku ngan laki jer....cukup2 berdikari di kaki sendiri..

ok esok pagi..kul 6 aku dah kena kejutkan oleh nurse.. kata suh siap.. masa tu ikut kan jerlah... yang aku tau... org kata induce tu .. masuk ubat mcm penadol kat tut.. utk cetus kontraksi.. kul 7.30 pg diorang dah mula seluk... eh eh eh.. sakit nor..yer tak ada bukaan langsung.. tu lah.. mcm org dulu 2 mana la ada beranak paksa2 ni... mak aku kata..bila dah masak getak ( luruh) la buah tu.mcm buah durian.. ini buah masih lekat kat tangkal dah kena jolok... induce start kul 8.00 pg... lepas bubuh diorg tak kasi bgn selama satu jam...nak masuk ubat korek2 lagi..diorg nak bukak jalan la konon..edeyyyy sakit seh..diorang ni ada carta... every few hour diorg akan seluk lagi.. hisshhh nak tunggu ke petang tu..entah berapa kali kena seluk nyer... argghhh masa tu aku ni ley sabar lagi

sekali ngan aku ..ada la minah tu... sekali gak ngan aku ..induce nyer.. sebelah tirai... hihih.. dia nyer..kena sebijik pagi tu.. bila nak dekat senja tu.. dah mengelupur sakit mcm nak beranak..dia kul 10 mcm tu dah push2 dah.. aku pun ada sekali dlm dewan bersalin... last2 operation gak.. bawah kena gunting.. atas pun kena bedah...

dah pagi nyer ubat tak jadi..still tak ada bukaan...bley tak? memang liat anak mami ni tau.. selesa yer duk dlm.. ari2 bley makan cendul yer...hehehe..so mlm pun kul 8 kena lagi sekali.. ada la bukaan .. itu pun 2 cm...hati dah down la.. yer la..seharian duk kat dlm dewan bersalin .. dengar org india, org asli, org melayu la.. masih2 dengan kisah masing.. india dengan amma amma nyer.. org asli dengan mabuk tuaknyer.. ni utk hilangkan sakit kut... diorang minum mcm mabuk2 tu..nurse tanya lalok lalok..siap kena marah lagi..hihi... aku ngan nurse2 satu dewan .. mcm nak tergelak besar tau.. dengar masa diorg conduct org asli tu.... aku ni.. duk curi2 dengar nyer.. yang islam nyer.. pakai tudung labuh lagi..dah ada bukaan 7 cm masa masuk dewan bersalin ...org tolak dia ngan wheel cha...pun bley pandang kiri kanan... senyum2 lagi.. naik2 katil jer ..belum doktor datang dah beranak..senang kan.. agaknyer byk baca al-quran dan berwirid memuji penciptanya...(haa jadikan tauladan dan panduan tau) pada yang mengandung yer

wahhh dah panjang mcm esei la....hihihi.. actually n3 kali ni.. utk mengingati tarikh hari lahir putera kesayangan tepat pada setahun lalu..Nazar Muhammad Ashraf bin Nazar Muhammad Zahidi 23/3/2011 tepat jam 12.30 tghari... melalui pembedahan... heeehhh budak ni... apasal bedah plak? kata tadi induce... tak pa .. memandangkan ari ni 22.3 so kita catat sampai 22.3 jer lah.. lagipun dah panjang nor ni..kiter bako jer ni!!!

apa yang jadi mlm tu ngan pada yang jadi pada hari kelahiran kita tunggu n3 esok yer!! hihihi .. pengalaman dan pandangan aku dlm n3 ni.. bley la jadi sumber rujukan ..dan bley la expect apa nak jadi.. dlm mengandung ni.. kena byk membaca n tanya2 org..org kata jgn la dengar2 apa org crita..kadang2 apa menakutkan diri sendiri tu .. pada aku lah.. bagus utk aku menyediaan diri sendiri dlm menghadapi sesuatu..

No comments:

Post a Comment

WhAt dO u tHiNk?